خواص گوشت بلدرچین

belderchin3بلدرچین به دلیل خواص فوق العاده خود در کمترین زمان توانست خود را در سفره ایرانی ها جای دهد، سابقه پرورش بلدرچین به چند هزار سال قبل بر می گردد،پرورش بلدرچین در ایران حدودا سابقه 10 ساله دارد و اولین استانی که شروع به پرورش بلدرچین نمود، استان یزد بود.جالب است بدانید که بالغ بر 130 گونه بلدرچین در جهان وجود دارد، و اکثرا نیز در کشور های خوش آب و هوا مانند استرالیا، سنگاپور، نپال، آمریکای شمالی، کانادا و… یافت می شود. درایران دو گونه بیشتر پرورش نمی یابد که به نام های بلدرچین معمولی و بلدرچین ژاپنی یافت می شود. و  هدف ما در این مقاله نیز بررسی خواص گوشت بلدرچین ژاپنی می باشد چون سایر گونه ها بیشتر جنبه زینتی دارند.بلدرچین ها بسته به نوع تغذیه خود وزنی حدود 140 الی 220 گرم دارد و طولش بین 22 الی 25 سانتی متر می باشد. به دلیل اینکه بلدرچین همیشه در حال جنب و جوش می باشد  بر خلاف مرغ، گوشت لذیذ تری دارد زیرا هر چه عضلات فعالیت بیشتری داشته باشد، میزان گلیکوژن بیشتری تولید می کند و همین موضوع باعث لذیذ شدن گوشت حیوانات و پرندگان وحشی می شود.

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

۱- گوشت بلدرچین نیز همانند گوشت سایر پرندگان حتی بیشتر با کم خونی و علایم ان مبارزه می کند. در هر 100 گرم گوشت بلدرچین  24 درصد یعنی 5 میلی گرم آهن وجود دارد در حالی که در سایر پرندگان این مقدار کمتر است. وجود آهن و روی در گوشت بلدرچین به بیماران و خانم های باردار در رفع کم خونی کمک می کند.

۲-  با توجه به وجود مقدار قابل توجهی کلسترول خوب در گوشت بلدرچین، مصرف مداوم و صد البته اصولی آن باعث از بین رفتن کلسترول بد موجود در خون می شود  و بدین ترتیب شما را از انواع بیماری های قلبی و عروقی می رهاند.

۳- در هر 100 گرم گوشت بلدرچین 25 گرم پروتئین و انواع آمینو اسید ها نهفته است، بنابراین مصزف هفتگی دو الی سه عدد بلدرچین، نیاز بدن شما به پروتئین را برطرف می نماید. از طرفی اگر ورزشکار هستید با مصرف مداوم و طولانی مدت گوشت بلدرچین عضلاتی بسیار قوی خواهید داشت.

۴- به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین A، ویتامین گروه B، و سایر ویتامین ها در گوشت بلدرچین، آن را به دارویی بسیار قوی برای از بین بردن رادیکال های ازاد موجود در سلول ها و در نتیجه مبارزه با سرطان بدل نموده است.

۵- به دلیل وجود روی و فسفر و سایر مواد معدنی موجود در گوشت این پرنده، منبع بسیار خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز مغز می باشد. مصرف آن در کودکان موجب تقویت هوش و حافظه و در بزرگسالان باعث پیشگیری از الزایمر می شود.

۶- ویتامین های گروه B عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل انواع بیماری ها می باشد، بنابراین اگر می خواهید بدن سر حال و پر انرژی داشته باشید حتما هفتگی یک ال دو بار گوشت بلدرچین مصرف نمایید.